tisdag 26 februari 2013

Vad bögig han är

Hej, jag är tillbaka i bloggvärlden. Kanske bara ett litet gästspel, vi får se.

Hade släkten på besök i helgen och den eviga debatten om man skall få säga "negerboll" eller inte kom upp.

Min ståndpunkt varr ganska enkel. Nej man skall inte säga ordet negerboll och heller inte neger.

Jag fick genast mothugg. "Så har vi ju alltid sagt, negerboll vet ju alla vad det är, det är inget rasistiskt". "Jag menar ju inget ont när jag säger neger".

Så är det ju säkert, jag anklagar inte min släkt att vara rasister eller se ner på svarta. Vad jag menar är att när man kastar ur sig ord utan att tänka på vem som hör det, så kan man fakstisk såra de som hör på.

Jag gav dem ett exempel för att de skulle förstå vad jag menade. Häromdagen var jag på gymet och i duschen efteråt så stode det några killar som också duschade. De diskuterade en till dem gemensam vän. Jag hörde inte exakt vad denna vännen hade gjort, men en av killarna i duschen sa "fan han är ju sä jävla bögig". Eftersom jag är bög, och får höra ordet "bög" i en nedsättande kommentar, så känns det inte särskilt lustigt. Killen i duschen menade kanske inte något med det, men det har blivit en så självklar grej att kasta ur sig utan att tänka. Utan att tänka på vilka som hör honom säga vad, och kanske till och med utan att veta om hans polare i duschen kanske var bögar.

Ordet bög tycker inte jag är lika laddat som ordet neger, neger har en mycket tyngre historisk innebörd. Men jag tycker ändå att principen är densamma.

Jag hoppas och tror att våra gäster i helgen förstod vad jag menade. Ibland måste man tänka lite utanför sin bekväma vita, hetrolåda och se lite hur andrakan känna och tycka. Allt är inte så självskrivet och serverat på silverfat för alla.  Bara för att man själv inte anser något vara fel, så kan det ju finnas andra som verkligen tycker det.

Frågan är vem som skall ändra på sig.

2 kommentarer:

  1. Så otroligt bra! Jag brottas hela tiden med samma diskussion då chokladbollar är något som ofta bjuds på i vissa av mina bekantskapskretsar. Mitt argument brukar vara att jag undviker att använda ord som kan upplevas kränkande för någon. Det är så onödigt om det finns andra ord som är mindre laddade.Jag har inte fått gehör för mina argument och tänker nu stjäla dina och se om jag lyckas bättre!

    SvaraRadera
  2. Anna, vad kul att du läst min blogg. Tycker precis som du att det finns andra ord att välja, jag måste inte hela tiden använda samma ord. Våra ordförråd ändras ju hela tiden, nya låneord kommer in och så vidare. Vad är det som är så heligt med ordet negerboll? Tror mer att människan är lat och inte orkar tänka om.

    SvaraRadera