måndag 26 september 2011

Qruiser - love to hate you

Uppdatering: Läs fortsättningen på detta här.





Qruiser.com är den största sajten i Skandinavien där HBTQ-personer kan träffas, och även dess hetrovänner är välkomna.

Den har under rätt lång tid nu känts som lite omodern, speciellt när man jämför med Facebooks alla finesser, att kunna kommentera bilder, dela länkar på sina vänners profiler, "gilla"-knappar etc. Inget av detta kan man göra på Qruiser, vilket gör sidan lite stel.

Men det har inte gjort så mycket, för på Qruiser kan man skriva om allt, visa upp vilka bilder man vill (om de givetvis inte bryter mot Sveriges lagar) och de som inte vill se porrbilder kan stänga av detta, så att alla får som de vill. De som vill visa upp sin kuk/fitta på sin sida får det och de som inte vill se detta, behöver det inte.

Idag, lanserades en ny funktion, så kallad "Buff". Grundtanken är bra, man skall kunna "puffa" en person på samma sätt som man gör på Facebook. Men istället för en liten notis om detta, så skall man nu välja på massa olika typer av Buffs, fåniga bilder på chilipeppar (som då betyder att den man buffar är "het") eller en bild på ett pussande kill/tjejpar, som jag då gissar betyder att man vill pussa (?) den man buffat.

Men nu till den stora försämringen av Qruiser, som också ändrades idag. Tidigare kunde man se vilka som besökt ens sida, varman gratismedlem på Qruiser så kunde man se de 10 senaste besökarna, men om man betalade så kunde man se de 75 (tror jag) senaste. Man kunde dessutom se vad för något som besökarna tittat på, mitt fotoalbum, min dagbok, eller mina filmer.

Idag tog man bort detta helt.

Direkt kändes det som att Qruiser dog, nu finns det inget "liv och rörelse" på Qruiser, man vet inte vem som är inne på min sida, och jag kan heller inte visa att jag besökt en persons sida. Jättedumt! Helt ärligt, enda orsaken till att jag betalar för att använda Qruiser är att man kan se vem som besökt ens sida! Jag förnyade ganska nyligen mitt medlemskap, och nu tog de alltså bort denna funktion.

Jag tror de kommer förlora rätt mycket pengar på detta, i uteblivna prenumerationer. Åtminstone kunde de låta denna funktionen vara valbar, vill man inte visa att man besökt en sida (som jag iofs tror de allra flesta inte har något problem med) så kan man checka i nån liten ruta att man inte vill visa vart man varit. Kan ju vara bra för de allra värsta closet cases, som ännu inte vågar/vill visa upp sig i dagsljus.

På Facebook har det redan startats en Anti-kampanj mot detta, så Qruiser, gör om, gör rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar