fredag 27 maj 2011

Pedro Almodóvar släpper ny film!


The skin I live in. Det är den engelska översättningen på Pedro Almodóvars nya film, La piel que habito. Bara nyheten att det kommer en ny film gjorde mig glad, men när jag läste om handlingen så blev jag alldeles i extas!

För flera år sedan, strax efter Almodóvars film "Att återvända" kom, läste jag att Pedro Almodóvar hade läst en bok, Mygale (Tarantula)av Thierry Jonquet, som han blev helt betagen i och att han skulle göra en film av den.

Boken handlar om en läkare vars dotter blir brutalt våldtagen och mördad. Läkaren (som spelas av Antonio Banderas) letar rätt på mördaren och tar honom till fånga. Han tvingar mördaren sedan att byta kön. När det är klart så våldtar han henne och sedan mördar henne. Låter som en klockren Almodóvarfilm eller hur!? Filmen visades på Cannes-festivalen, och var tydligen så magstark att folk lämnade salongen.

En teaser-trailer:



Nåväl, nu verkar det som om manuset skrivits om lite, jag har försökt förstå hur det ligger till, men som jag förstår det så blev inte filmmanuset riktigt lika skruvat. Synd, men det gör antagligen ingenting, det är ju Almodóvar. Vad kan gå fel, liksom?

Filmens plot är, enligt Wikipedia: "The accomplished surgeon Robert Ledgard succeeds to cultivate a skin which can withstand any kind of assault; such a skin would have been able to save his wife, who was burned in a car crash twelve years earlier. To his help, Ledgard has an accomplice, Marilia, and a human guinea pig."



Marilia spelas av Marisa Paredes. Jag blev kär i henne som skådis, först i "Höga klackar" men även i "Allt om min mamma", där hon spelar Huma, ni vet, skådespelerskan som pojken som som dör ville få en autograf av. Hon är så underbart duktig skådespelerska, älskar henne. Hon har en utstrålning och dignitet som jag jämför med Margareta Krook. Så det var underbart att läsa att hon är med i den här filmen.

Som alltid verkar tonen i manuset alltid vara skrivet åt det humoristiska, skruvade, och helt oväntade slaget. Jag älskar den här scenen:



Almodóvar beskriver filmen som en: "horror story without screams or frights". Datum för release är inte satt ännu, men den har premiär i flera europeiska länder i oktober-november i år.

IMDB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar