onsdag 4 maj 2011

Oprah Winfrey - en förebild genom hela livet



Första gången jag såg Oprah var i filmen Purpurfärgen. Jag visste redan att hon var en kändis i USA och att hon hade en talk show som det skrevs en del om, och det jag snappade upp, var att det var mycket bögar med som gäster som pratade om sina problem. Helt mindblowing att man kunde göra det, tyckte jag då (typ 1986). Purpurfärgen var en av de bästa filmer jag hade sett då, och har säkert sett den 50 gånger efter det.
Oprahs ena paradscen är så klart den när hennes karaktär Sophie, fått stryk av sin man, på förslag på Whoopies karaktär Celie. Kolla här:



Miss Celie Blues är sångnumret nummer 1 för mig i filmen, som jag gjorde på en Drag Queen Of The Year 1988 (kom säkert sist, jag minns inte).



Oprah Oscarnominerades för rollen som Sohpie, men blev snuvad på den av Angelica Houston för sin roll i Prizzis Heder.


Ingen lyckas få alla stora kändisar att medverka i tvshower som Oprah, Whitney efter sina år som missbrukare, superskygga Barbra Streisand, Madonna, hemma-hos-reportage hos Michael Jackson, Barak Obama med fru och häromdagen var Lady Gaga gäst. Okej, Lady Gaga är kanske inte så svårt att få med, hon vill väl vara med överallt. Men det är nog inte nån mer än Oprah som fått intervjua The Simpsons:




Oprah har i tidiga shower haft teman som handlar om HBTQ-frågor och det var det jag alltid gillat henne för, men inte bara det. Hon har alltid haft en väldigt sund inställning till mänskliga värden, i sina program har hon alltid talat sig varm om kvinnors rätt, de svartas kamp, HBTQ-frågor och många gånger stött på patrull för att hon varit uppriktig och sagt vad hon tyckt. Jag minns ett avsnitt där publiken inte alls kunde förstå att Oprah kunde använda ordet "nigger" till sin bästa väninna Gayle, när de pratade med varandra. De tyckte Oprah inte skulle använda ordet, det var ner-värderande och fult. Oprah menaded att de enda som "får" använda ordet Nigger är just svarta, på samma sätt som bara bögar får använda ordet Faggots, då man gör det för att avdramatisera ordet, man drar fram trollet i ljuset och får det att spricka. Dessutom tyckte hon det var humor i att säga "yo, nigga, get you' ass over here" till sin väninna. Kan man säga så till sin bästis, då är man verkligen goda vänner. Publiken köpte inte detta, de fattade inte alls den logiken.

Ett annat avsnitt som sändes 1987, debatterade man om Mike, en man som i en liten by i West Virginia som badat i en offentlig pool. Det hemska var att han hade HIV. Han blev utstött av hela staden, och de ville helst att han skulle flytta därifrån, vilket han också gjorde. Det var en hetsig debatt, där befolkningen pekade finger mot Mike och sa att det här var guds straff, hans livsstil var okristligt. Bara att Oprah debatterade ämnet var att sticka ut näsan, det var ingen som drog upp sådana här ämnen då. På det sättet var hon en pionjär.

Till sist ett par rader jag hittade om Oprah på Wikipedia:"During a show on gay marriage in the 1990s, a woman in Winfrey's audience stood up to complain that gays were constantly flaunting their sex lives and she announced that she was tired of it. "You know what I'm tired of", replied Winfrey, "heterosexual males raping and sodomizing young girls. That's what I'm tired of." Her rebuttal inspired a screaming standing ovation from that show's studio audience.

Oprah, from the bottom of my faggot heart, I love you nigga'!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar