måndag 9 maj 2011

Frälsis vs HBTQ

Fråga: Vill man ens bli en del av frälsningsarmén om man är bög?

Frälsningsarmén skriver på sin sida att de inte tillåter homosexuella att bli frälsningssoldater, då "vi gör en tolkning av Bibeln, som definierar att sex ska ske inom äktenskapet och är en sak mellan en man och en kvinna."

Fine, ni kan ju tycka vad ni vill, er organisation är så ointressant för mig ändå, jag är inte troende alls. De skriver också att alla är välkomna (bögar som hetros) att få hjälp hos dem. Så fint. Antar de skall hjärntvätta dem till att bli hetronormativa. Men det är bara mina spekulationer.


Anledningen till mina tankar är såklart TV4:s program Kalla Fakta. Det var lite som att koka soppa på en spik det där programmet, för det var ju inte några avslöjanden precis, bara samma gamla saker man hört i alla år. Att Frälsis skulle ha nåt emot bögar var väl lika upphetsande som Sportnytt en solig lördagskväll.

Men alltså, finns det någon HBTQ-person som VILL bli frälsis? Varför? Jag kan helt och hållet förstå att man vill vara med i ett religiöst samfund, att man som HBTQ-person kan ha religiösa tankar, men just Frälsningsarmén? Va? För mig helt obegripligt. Men jag tar gärna emot argument om varför en HBTQ-person vill vara med där. Jag dömer ingen ohörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar