torsdag 14 april 2011

Skit i etiketterna!

Läste idag en blogg där en kille starkt ogillade att Rädda Barnen stulit en idé som heter "It gets better". Läs artikeln här så kan du läsa vidare sedan.

Jag förstår hans tanke, men jag håller inte med honom. Jag håller i det här fallet på Rädda Barnen (vilket jag absolut inte alltid gör, deras syn på vad en familj är, är .... lite udda).

Jag tycker att barn som är utsatta för mobbing skall få hjälp, de skall kunna se att vi andra utomstående uppmärksammas på problemet och kan hjälpa till. Skit samma om man är bög, transperson, jude, gul, svart, lila eller från Skara.

Som barn var jag hårt mobbad i hela grundskoletiden, Till en början med så var det inte för att jag bög (vilket alla mobbare tydligen fattade snäppet för mig) utan av andra orsaker. Jag var blyg, tog inte för mig, jag var intresserad av mode, musik och var kanske queer (fast det ordet fanns såklart inte i Skara 1986, då var man bara en Jävlabög).

Trots att jag är bög, har upplevt att bli mobbad för det, så myckeet att jag faktiskt funderade på självmord, så tycker jag att Micke har fel.

Visst, det är ganska fantasilöst av TV-bolaget och Rädda Barnen att ta sig an denna idé om "It gets better", de kunde hittat på nåt eget, men om detta hjälper utsatta barn att må bättre, få hjälp, stöd och tröst i en jobbig del av sitt liv så go for it!

Jag kan inte sitta och tycka synd om mig själv och säga att jag har det mer jobbigt än en invandrarkille, en fet tjej, ett barn som lever i en Jehovas Vittne-familj, eller ett barn som helt enkelt inte smälter in i det "normala". För det är vad det handlar om. Att inte passa in i normen.

Vi är alla lika, och det absolut viktigaste är istället att personer som jobbar med att hjälpa dessa HBTQ-barn, ser deras ångest och problem, för vad det är, en mardröm.

Barn förtjänar bara att må bra, vara glada och känna att de har framtiden framför sig.

Och till sist vill jag säga det till de barn/tonåringar som läser detta, IT GETS BETTER. Tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar