torsdag 28 april 2011

Kvinnors rätt att tala är ingen självklarhet överallt


DN.se skriver idag om ett TV:program som sänds i Afghanistan. "I tv-programmet 'Masken' i Afghanistan känner sig kvinnor trygga att berätta om hur de utsätts för våldtäkter och tvångsäktenskap".

Programmet tar i varje avsnitt upp en kvinnas öde, hur hon misshandlas, våldtagits och stött ut ur familjen. Det är - fastän jag vid det här laget borde veta bättre - för mig helt ofattbart hur kvinnor blir behandlade runt om i världen. Kvinnosynen är så förvriden, och kvinnors status så lågt på ranglistan. Att man till och med kan beskylla en kvinna för att hon blivit våldtagen, barn som de föder säljs vidare (av män), och att de är de som blir torterade för att hon och en annan man haft utomäktenskapliga förhållanden. Jag mår illa.

Jag skall inte grotta ner mig i religiösa förtecken och alfahannar och inte heller att ingen verkar reagera på detta förtryck i världen, kanske för att detta kvinnoförakt finns så gott som överallt i världen, i olika nyanser.

Jag vill bara belysa detta lilla ljus en en mörk lång tunnel, att kvinnor idag ändå kan träda fram (om än så bakom en mask) och berätta vad som händer, för att visa för sina landsmän och landskvinnor vad som faktiskt händer och hur detta drabbar kvinnornas livsöden.

DN:s artikel kan du läsa här .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar