fredag 29 april 2011

Joan Collins - en av mina första förebilder


När Dynastin visades på Svensk TV första gången, och Joan Collins kom in i våra svenska hem, så bultade mitt lilla 13-åriga hjärta (eller hur gammal jag nu kunde varit) extra hårt. Inte för att jag tyckte hon var sexig, eller att jag ville bli ihop med henne. Jag ville vara som hon. Hon (Alexis Carrington, alltså) hade allt! Hon var enormt snygg, klädde sig vampigt, var elak (viktigt!) och fick allt hon ville ha(tills fulingen Blake tog tillbaka huset, aktierna, barnen eller vad det nu kunde handla om i just det avsnittet).

Jag övade på olika miner, hennes maner och repliker, för att bli lite mer som hon. Hade alltid höjda ögonbryn, som om jag tvivlade på vad folk sa.

Insåg snart att Joan Collins inte alls var en ny skådespelerska, utan hade varit aktiv sedan 50-talet. Kom över en biografi "Mestadels har jag njutit" som jag läste säkert tre gånger på raken. Där fanns det massa bilder att titta på från när hon var ung, jag fick veta att hon hade en framgångsrik syster (Jackie Collins) och att hon slukade män som jag slukade glass.På den tiden fanns ju inte Internet, så allt man fick reda på var tack vare att man verkligen forskade.

Bilden ovan är tagen av Annie Leibovitz, på systrarna Collins. Underbar bild!

I hennes memoarer skrev Joan om sin "svåra tid" innan Dynastin, där hon tvingades ta usla filmjobb för att överleva. Exempel på detta är kalkonfilmen "Empire Of The Ants" där hon slåss mot Papier-maché-myror. Jag köpte den på DVD för några år sedan, och det är verkligen en kalkon, men underhållande! Trailer kommer här:



Som avslut så kommer här ett klipp ur Dynastin, där Alexis precis lyckas komma över huset som Blake och mesfjollan Chrystal (ni hör att jag inte gillar henne, va?) bor i. Repliken "Take this junk, and your Blonde tramp, and get out of MY home" fick mig nästan att kissa på mig när jag hörde den. När hon sedan drar fram sitt kontrakt ur sin lilla glittriga galaklänning (för där har man ju alltid sina kontrakt) och viftar med det, så blir det bara ännu bättre! Spola fram till 2:40 i klippet. Håll till godo, såpopera när den var som allra bäst!



Joan Collins, för alltid i mitt hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar