onsdag 27 februari 2013

Priscilla på Göta Lejon - men vad gör Pernilla där?

Priscilla Queen Of The Desert The Musical kommer äntligen till Sverige. Finally! Jag såg den för 2 år sedan i London och det är verkligen en feelgood-musikal, med packat med underbara disco-hits. Det bästa tyckte jag var när jag såg musikalen, att drugorna mimar till live-röster. Rösterna är nån sorts musor som hängde uppe i taket, som några sorts disco-änglar som strödde glitter-disco över scenen, drugorna och framför allt publiken. Snyggt!

Nu kommer musikalen till Sverige, och jag skall inte säga att jag är jätteimpad över ensembeln - ännu. De stora poster-anmnen är Björn Kjellman och Pernilla Wahlgren. Björn skall spela könsbytar-Ralph och Pernilla antar jag skall spela ex-hustrun till Anthony "Tick" Belrose. Jag får nästan för mig att Wahlgren-familjen är någon sorts musikal-maffia som har hållhakar på alla stora "arenor" som Göta Lejon, Cirkus och Oscars. De är ju fan med överallt! Säger inte att Pernilla inte har talang, men herregud NÅN roligare än henne kunde de väl skitit ur sig till den här musikalen? Pernilla känns lika Priscilla som Stefan & Krister.

Nåja, det blir säkert jättebra. Vad kan gå fel, jag gissar de är hårt styrda av hur musikalen skall sättas upp, de köper väl musikalen med massa villkor och regler, Priscilla skall se lika dan ut här som i Sydney, London och New York. Ungefär som en Big Mac skall smaka likadant välden över. 

Musikalen följer handlingen ganska väl från originalfilmen, The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert. Dock har de kapat bort de mindre muntra delarna av filmen, bland annat misshandeln av en av drugorna råkar ut för, och vad hela deras roadtrip egentligen ger dem för erfarenheter. Å andra sidan så har de kvar den asiatiska kvinnan som skjuter ut pingpong-bollar ut ur sin murva. Detta förstärks ännu mer med att de under tiden spelar låter "Pop Muzik". Skoj :)

Jag skall se Priscilla på Göta Lejon, skall du? Hoppas det, för det här är i grunden en kul, underhållande och depp-fri musikal! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar