tisdag 19 juli 2011

Fem personer vars självbiografier jag gärna vill läsa


dn.se skrev idag om bokförläggarnas våta dröm, David Bowie. Hans självbiografi skulle de helst av allt få ge ut. Jag håller med, jag skulle garanterat köpa den, David har levt ett otroligt intressant liv och jag tror säkert man skulle höja på ögonbrynen om man läste om hans extravaganta eskapader under 70-talet.

Men jag kan komma på andra personer, vars självbiografi jag minst lika gärna vill läsa! Mig veterligen så har de själva inte gett ut några officiella memoarer ännu.

Här är min lista:

1. Amanda Lepore. Hennes barndom, uppväxt och framför allt hur hennes liv som nybliven kvinna blev, blev den som hon tänkt sig, hur träffade hon fotografen Lachapelle?

2. Oprah. Antagligen en och annan publicist som gärna vill att hon skriver ner sitt liv, so far. Mycket vet man ju redan, om hur hon som fattig färgad kvinna kämpade sig upp i karriären, för att nu vara en av världens rikaste och mest inflytelserika. Vad jag vill veta är mer om hennes privatliv, vad driver henne, hur gör hon för att få alla kändisar att vända ut och in på sina liv i TV, och sanningen om hennes "väninna" Gayle ;)

3. Madonna. Ja, vem vill inte veta SANNINGEN om henne? Inte den yta hon visar upp. Och tänk bara alla människor hon mött genom sina dagar, vad för storys finns det inte att berätta om detta?

4. Pedro Almodóvar. Jag vet ärligt inte om han redan har skrivit några memoarer. I så fall på spanska, och det kan jag ju inte förstå :)

5. Liza Minnelli. Om inte annat så är hon hennes liv som barn till två megastjärnor, och hur det var att göra Cabaret, hur hon fightats med hjärnspöken, sjukdomar, men ändå alltid haft en jävlaranamma att stanna kvar i rampljuset. Och alla smaskiga historer hon skulle berätta om Elizabeth Taylor och Michael Jackson! :)

Jag valde bort personer som är döda, så att det finns en liten chans att få läsa om dessa personer fantastiska livsöden med egna ord! ;)

Självklart har alla rätt till sitt eget privatliv, och jag är inte nån som köper skvallerblaskor/läser Aftonbladet. Men om man nu får önska vilka det är som vill skriva om sitt liv, lika avskalat och ärligt som Boy George gjorde i sin biografi "Take it like a man" så gör jag ju gärna det! Boy Georges biografi var nog så ärlig och sann som det bara går, en av de bästa biografier jag läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar