onsdag 25 maj 2011

Ny film om legenden Divine! - I am Divine!



Divine!
En av de personer som betydigt så mycket för mig när jag växte upp. Första gången jag såg en bild på honom vad runt 1983, när min kusin hade köpt 12" versionen av "Shake it up!" Låten var helt mindblowing, jag blev helt besatt av den, så bra! Att han som sjöng såg ut som en galen, glittrig, amazontransa gjorde ju bara saken ännu bättre.

Snart hade jag fått tag i ett par skivor till, med bland annat klassikerna Shoot Your Shot och en av de bästa låtar som någonsin gjorts: "Native Love". Jag överdriver inte om jag säger att jag lyssnade på den låten kanske 20 gånger per dag. Det här var den musik som var som klippt och skuren för mig! Denna sortens dansmusik har sedan följt mig genom hela livet, den kanske lite råare, smutsigare men samtidigt otroligt dansanta klubbmusiken, har ett driv som får igång mig fortfarande. Bobby O som producerade Divine, hade ett sound som var ganska före sin tid, frågar du mig så håller det fortfarande idag, även om själva produktionen kanske blivit lite omodern.

Några år senare så snappades Divine upp av hittmakarna Stock, Aitken & Waterman, samma trio som drog fram Kylie Minogue, Rick Astley, Bananarama, Sinitta och mina andra husgudar Dead Or Alive i rampljuset.

Divine gjorde låtar som You Think You're A Man och I'm So Beautiful (och många fler) tillsammans med SAW, och gjorde på det sätten Divine ännu mer känd/erkänd som artist.

Men parallellt med sin sångkarriär så var ju Divine även skådespelare. I de mest underliga och underbara filmer som gjorts! Female Trouble, Pink Famingos, och Hairspray (filmen som sedan blev musikal, som efter det blev film igen, denna gången med John Travolta i rollen som Mrs Turnblad, Divines karaktär).

Divine dog dessvärre av ett förstorat hjärta, som jag bara kan gissa berodde på hans övervikt.

2012 kommer äntligen en, verkar det som, seriös dokumentär om Divine, eller Harris Glenn Milstead som han hette, och den skall bli så intressant att se! Jag längtar!

Divine, du har för alltid satt ett stort avtryck i mitt hjärta! Du är en sann hjälte!



*IMDB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar