fredag 23 september 2011

Lily Tomlin - en skådespelare jag alltid älskat

Lily Tomlin. Vilken underbar skådespelare! Första gången jag såg henne var tror jag i 9 to 5, där hon spelade mot Jane Fonda och allas vår Dolly Parton. Redan då tyckte jag att hon var Lilly var väldigt , som fick mig att skratta. När hon sen dök upp i Två Systrar För Mycket, där hon spelade dubbelroll mot Bette Midler. Den filmen såg jag nog 50 gånger, och kan fortfarande de flesta replikerna utantill, även om det kanske var Bette som drog de roligaste i den filmen. (Aah, Ratwoman!).

Nu i efterhand, i och med Internets intåg har man ju sett att hon gjort en massa fantastiska karaktärer på amerikansk TV, bland annat den här underbara skvallertanten Ernestine, som hon gjorde på Saturday Night Live under många år. Här är ett klipp tillsammans med Cher:

Hittade ett klipp även från Två Systrar För Mycket, Lily tillsammans med The Divine Miss M:



På den tiden fattade jag itne att hon var flata, det kanske hon inte själv visste, och jag tror inte om hon gjort nån stor affär av att komma ut heller, men hon har en fru, som heter Jane Wagner



Bilden togs 5 mars 2011, under Sydney Gay & Lesbian Mardi Gras Parade. Fin bild, tycker jag! Som en liten lesbisk fjäril, på nåt vis :)

Det senaste jag sett Lily vara med i är säsong 3 av Damages, en sjukt bra serie med Glenn Close i huvudrollen. Har ni inte sett den, så kan jag rekommendera den varmt. Säsong 1 och 2 finns på DVD utgiven i Sverige. Säsong 3 finns på import.

Lily, du är fantastisk! Fortsätt med det du gör, det du gör är helt rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar